Eerste week in Palo Alto - Reisverslag uit Palo Alto, Verenigde Staten van Chris Seijger - WaarBenJij.nu Eerste week in Palo Alto - Reisverslag uit Palo Alto, Verenigde Staten van Chris Seijger - WaarBenJij.nu

Eerste week in Palo Alto

Blijf op de hoogte en volg Chris

08 September 2012 | Verenigde Staten, Palo Alto

Hi there!

Ik heb deze reispagina toch maar weer nieuw leven ingeblazen voor mensen die geïnteresseerd zijn in mijn belevenissen hier in Palo Alto, Californië. Ik was eerst van plan om af en toe een mailtje te sturen, en enkele foto’s op facebook te plaatsen. Ik heb echter net al mijn oude reisverhalen op deze website gelezen, en hier werd ik helemaal blij en gelukkig van! Als het een beetje meezit ga ik hier ook een toptijd beleven, en gaan er mooie dingen gebeuren die het opschrijven waard zijn. Mochten jullie geen behoefte hebben aan deze verhalen, keer dan niet terug naar deze site (in mijn moeder houd ik namelijk een trouwe lezer die wel op de hoogte gehouden wil worden) Mooie foto’s heb ik nog niet, wel zitten er wat linkjes in de tekst die je richting ondersteunende plaatjes of filmpjes sturen. (jaja we gaan vooruit!)

Vanaf 1 september vertoef ik voor mijn promotieonderzoek 3 maanden in Palo Alto, een plaats in de baai van San Francisco in Californië. In dit vier jaar lopende onderzoek wil ik meer inzicht verschaffen in het proces van kennisontwikkeling in kustprojecten. En dan ben ik vooral geïnteresseerd in processen van kennisontwikkeling waarin mensen vanuit overheden, onderzoek/wetenschap, en maatschappelijke organisaties betrokken zijn. Na het dijkversterkingsproject op Texel bestudeerd te hebben ben ik nu aanbeland in de baai van San Francisco, waar ik het South Bay Salt Pond Restoration Project bestudeer. Een zeer onderhoudend en informatief filmpje over het project kun je hier vinden:

http://link3.streamhoster.com/?u=southbayrestoration&p=%2Firving.wmv&odaid=3112

Ik ben hier ook nog verbonden aan Stanford University, maar daar vertel ik een andere keer wel over. Tot zover mijn werk.

Ik zit hier dus in Palo Alto, wat midden in Silicon Valley ligt. Silicon Valley is bekend vanwege alle high tech bedrijven die hier opgericht en gevestigd zijn, enkele van de grote namen zijn Facebook, Microsoft, Google, Apple, en LinkedIn. Je kan je voorstellen dat deze regio enorm populair is, en dat hier mensen met flink wat geld zitten. Ter indicatie: ik huur een kamer van 12m2 voor 1080 dollar, koop een brood voor 3 dollar, en ik woon bij Larry Page (baas van Google) en wijlen Steve Jobs (z’n vrouw woont er nog wel) in de straat. Het feit dat ik altijd behoorlijk laat achter al die innovaties van mijn buurmannen aanloop vind ik zeer grappig. Mijn leven is nog steeds Apple- en smartphone-loos, dat zouden leuke gespreksonderwerpen zijn op een straatfeestje… Naast Jobs en Page mag ook de vader van mijn buurvrouw er zijn. Deze John Hoytes, ik trof hem op z’n 80e verjaardagsfeestje, trok in 1959 met een Aziatische olifant de Alpen over, om te onderzoeken welke route Hannibal (die uit Carthago) had genomen in zijn veldtocht tegen het Romeinse Rijk

http://www.science20.com/rugbyologist/elephant_directed_research

Prachtig toch!?

Mijn nieuwe woonomgeving is even wat anders dan wonen met Inge op de Anemoonstraat 2a in Utrecht. Ik huur hier een kamer bij Margaret in huis. Margaret is al een beetje oud (70), weduwe, recht door zee, en heeft gevoel voor humor. Ik mag haar koelkast en keuken gebruiken alsof het die van m’n moeder is, en maak daar dan ook dankbaar gebruik van. Naast Margaret is er ook nog Dennis, die van z’n echtscheiding de Harley, auto, (enorme) speedboot, labrador, en twee schildpadden heeft overgehouden. Daarom woont Dennis in de garage achter in de tuin. Zowel Margaret als Dennis zijn zeer fijne mensen om mee samen te wonen. Zoals ze zelf zeggen: “Californians are givers, we like to share”. Ik help graag mee om dat beeld in stand te houden, en geniet nu van Margaret’s bier, en fiets dagelijks op de oude mountainbike van Dennis z’n zoon.

Gisteren heb ik ook mijn huurauto voor de komende 3 maanden geregeld. Na wat rondbellen kwam ik uit bij de firma Enterprise, die mij een gratis upgrade aanboden van de ‘economy’ naar de ‘intermediate’ klasse. Aangezien groter altijd beter is met auto's – gezien de Amerikaanse normen en waarden – ging ik telefonisch akkoord. Toen ik bij het kantoor aankwam bleken alle ‘intermediate’ auto’s al verhuurd te zijn. Of ik een klasse hoger wilde huren, voor dezelfde prijs? Tuurlijk, geen bezwaar! Gevolg is dat ik nu de trotse (tijdelijke) eigenaar ben van een Chevrolet Impala uit 2012. Naast dat ie er uitziet als een enorme directeursbak, zit er een 3.6 liter motor in, en heeft hij twee uitlaten! Vooral dat laatste is natuurlijk een jongensdroom die nu uitgekomen is. Hier even een plaatje van internet, uiteraard komen er nog wel eigen foto's!


http://www.google.com/imgres?q=black+chevrolet+impala+2012&um=1&hl=en&sa=N&rls=com.microsoft:nl&biw=1600&bih=691&tbm=isch&tbnid=42ApSOLUPeoUFM:&imgrefurl=http://cars.oodle.com/view/2012-chevrolet-impala-ltz/3058863579-roseville-mn/&docid=yEcxkEkqD0e-uM&imgurl=http://i.oodleimg.com/item/3058863579u_1x424x360f_2012_chevrolet_impala/%253F1339765524&w=424&h=360&ei=0_NKUJT5BIzS9QTR54DoDg&zoom=1&iact=hc&vpx=200&vpy=319&dur=442&hovh=207&hovw=244&tx=147&ty=116&sig=109814033355436176741&page=1&tbnh=158&tbnw=208&start=0&ndsp=18&ved=1t:429,r:6,s:0,i:94

Met de auto ben ik gelijk een tripje gaan maken om enkele gebieden uit het salt pond project te bekijken. Pfoe, op een leeg stuk weg eventjes dat gaspedaal stevig ingetrapt.. ik had het gevoel alsof ik in een opstijgend vliegtuig zat … Nooit gedacht dat ik zo lyrisch zou worden over een auto, terwijl ik in Nederland zo intens gelukkig ben met mijn OV jaarkaart.

Nu ik voor het grootste gedeelte gesetteld ben, begin ik ook echt te genieten van het Amerikaanse leven. Dat genieten zit hem in kleine dingen zoals een ochtendkrant met een goedgevulde strippagina, luisteren en kijken naar speeches op de Democratic Convention met Margaret (fel democraat), een lunchwandeling over de mooie campus van Stanford met mijn prof uit Enschede, of het fietstochtje naar diezelfde campus over brede lanen met mooie houten huizen en goedverzorgde gazons. Naast deze kleine dingen hoop ik in komende blogs ook te kunnen berichten over wat grotere dingen. Deze week was het de Impala. Volgende keer zal ik ook wat foto’s maken, ben ik nog niet aan toegekomen. (had ik maar een smartphone zucht..)

  • 08 September 2012 - 10:45

    Marloes:

    Hoi Chris,
    Leuk om dit te lezen!! Een aantal dingen is herkenbaar. In Canada rijden ze ook met enorme auto's (gelukkig dat de brandstof niet zo duur is dan in Nederland ...) en hebben ze ook veel brede straten met houten huizen. Ook de gastvrijheid en vriendelijkheid van de mensen komt me bekend voor.
    Nou, geniet er maar van (en werk ze...).
    Groetjes uit Twente.

  • 08 September 2012 - 11:23

    Pepijn:

    Ik voel een smartphone aankomen!

  • 08 September 2012 - 22:40

    Leonie:

    Hey Amerikaan, je komt iig niet terug zonder smartphone. Die auto wordt lastiger;-)
    Veel plezier, en ik ben al trouwe fan van je blog! Groetjes Leonie

  • 10 September 2012 - 09:24

    Truus:

    chris,
    heb je wel goedzittende schoenen bij je zodat je met beide voeten op de grond blijft staan? Zie uit naar je volgende bericht,mama

  • 10 September 2012 - 12:15

    Joram:

    Hey Chris,
    Volgens mij heb je nu juist DE kans om als eerste met de nieuwste gadget terug te komen.
    Misschien heeft Larry nog wel wat in zijn garage liggen ;)
    Enjoy en ben je al aan de 6.5 daagse werkweek, of valt het nog mee?
    Groetjes,
    Joram

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chris

Dit is mijn reisblog.

Actief sinds 18 Nov. 2009
Verslag gelezen: 188
Totaal aantal bezoekers 8671

Voorgaande reizen:

01 September 2012 - 07 December 2012

promotieonderzoek in de baai van San Francisco

26 November 2009 - 08 Juni 2010

Stage in de Democratische Volksrepubliek Laos

Landen bezocht: