Laatste maand van het jaar, eerste maand stage! - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Chris Seijger - WaarBenJij.nu Laatste maand van het jaar, eerste maand stage! - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Chris Seijger - WaarBenJij.nu

Laatste maand van het jaar, eerste maand stage!

Door: Chris

Blijf op de hoogte en volg Chris

29 December 2009 | Laos, Vientiane

Dag allemaal, allereerst dank voor jullie berichtjes en emails, ze waren stuk voor stuk leuk om te lezen. De eerste maand zit er zo goed als op, dus tijd om weer wat op mijn website te zetten. Wie gelijk door wil naar de foto’s, hier is de link: http://picasaweb.google.nl/chrisseijger10

Om maar even een open deur in te trappen: het leven hier bevalt me goed, en ik heb het idee dat ik mijn draai momenteel goed gevonden heb! De temperaturen zijn tot nu toe goed te doen, ik heb nog geen dengue danwel malaria opgelopen, en beleef genoeg nieuwe dingen!

Wat betreft mijn stageopdracht, die vind ik zelf rete-interessant, daarom volgt hier een korte toelichting wat ik hier nu eigenlijk doe. Tenslotte is de stage mijn ‘hoofdactiviteit’ voor mijn verblijf hier. Aangezien de Mekong Rivier nog steeds een overvloed aan water heeft (met name in het natte seizoen) liggen er voor de landen hier een enorme kans op ontwikkeling, door het water op een verstandige manier te exploiteren. Ik ben nu samen met mijn begeleider een methode aan het ontwikkelen die inzicht moet geven voor de Mekong landen welke afwegingen er eventueel gemaakt moeten worden in de te maken keuzes voor exploitatie van het water (dit kan zijn voor de binnenlandse markt, maar ook voor de export markt). En dan vervolgens ook kijken naar de potentiële effecten van die ontwikkelingen (tussen water sectoren, landen, en boven- en benedenstroomse gebieden). Doordat we iets nieuws uitproberen en niet het gebaande pad kiezen betekent het dat ik regelmatig tegen muren oploop, of dingen doe die uiteindelijk niet werkzaam blijken te zijn. Dit ben ik na een paar weken gaan accepteren (jah daar zaten wat frustratiemomentjes), en door veel te overleggen met mijn begeleider heb ik er vertrouwen in dat we dit tot een goed einde gaan brengen. Leuk aan de opdracht is dat we ook proberen zaken zoveel mogelijk te kwantificeren, waardoor ik weer wat met Excel mag spelen, iets wat ik tijdens mijn afstudeervak toch af en toe miste.

Het contact met de collega’s hier is erg goed, het zijn eigenlijk vooral Fransen; de meesten kunnen prima Engels, zijn niet te zelfingenomen, en vormen goed tafelgezelschap bij de lunch (die al snel een uurtje in beslag neemt in een nabijgelegen restaurantje). En mijn begeleider is een grappige kerel, zo vond hij tijdens de beurs van het 10 jarig bestaan van ons hoofdinstituut de pop/boer in het veld op mijn broer lijken, en stond erop dat we op de foto gingen (jah je had er bij moeten zijn, maar het resultaat is te vinden in het fotoalbum)

Wat betreft cultuur, daar begin ik een steeds beter beeld van te krijgen. De gemiddelde Lao is een zeer relaxt persoon, werkt vooral niet te hard, en in het algemeen zeer behulpzaam.
Er was hier laatst een feest in mijn guesthouse, en hier heb ik mijn introductie gehad in de traditionele Lao dans. Deze dans gaat net zo gemoedelijk en relaxt als alle andere dingen hier in het land, en vrouwen worden hierbij niet aangeraakt. Sowieso raken mannen hun vrouwen hier in het openbaar niet aan, dat in kroegen met prostituees en ladyboys dat anders gaat hoef ik jullie niet te vertellen… Dit laatste vond ik trouwens echt enorm ranzig, westerse mannen van 50-60, die zich inlaten met meisjes van 20-25 en erg genieten van deze aandacht. Maargoed, dat zal ik maar als onderdeel van mijn cultuurshock beschouwen, aangezien ik het afgelopen weekend in Thailand dat al weer als een normaal iets begon te zien.

In de afgelopen weekenden ben ik al een paar keer op zondag met mijn motor op pad geweest, om even te ontsnappen aan de uitlaatgassen van de stad. Deze tripjes zijn erg relaxed, ik kan een beetje mijn armen en benen laten bruinen, genieten van de country-side en de natuur, en mijn Lao oefenen op de locals die ik tegenkom in de restaurantjes. Oh op een van de bordjes hield een bordje mij tegen om verder te gaan met de volgende tekst: Do not go, bannecl area.…. Iemand enig idee wat het betekent? (zie fotoalbum) Aangezien in de Lonely Planet nog wel eens geschreven wordt over UXO (Unexploded Ordnance) gevaar, maar besloten om niet verder te lopen. Hier nog een wistjedatje: Wist je dat Laos per inwoner het zwaarst gebomardeerde land in de wereld is, terwijl het officieel niet eens een oorlogsgebied was in de Vietnamoorlog?

De kerstdagen i n Thailand doorgebracht, dit omdat ik mijn visum moest verlengen. Weinig kerstgevoel gehad, doordat het niet gevierd wordt hier en omdat het 30 graden was. Ik heb me vooral ondergedompeld in het Mekong gevoel: in je hangmat een boek lezen, vanuit de tropische tuin kijken naar het voorbijstromende water en de bootjes, en ’s avonds socializen met gasten in de bars en het guesthouse.

Met oud en nieuw ga ik waarschijnlijk even een expat feestje meepakken, en zoals het nu lijkt ga ik aankomend weekend met een Duitser naar een olifanten-observatietoren (i.p.v. olifanten schiessen gaan we ’s nachts olifanten gucken, als we geluk hebben)

Oh, ik ben ook ‘ontmaagd’ hier bij de Vientiane Hash Harriers. De Hash Harriers is een soort van globale hardloopbeweging die over de hele wereld ‘hashes’ organiseert. Deze hashes gaan gepaard met genoeg rituelen en de eerste hash wordt je ontmaagding genoemd. Je gaat met die groep eerst hardlopen, en daarna bier drinken, in een cirkel staan en ouwehoeren, nog meer bier drinken, eten en nog meer bier drinken en ouwehoeren. Heb me hier prima vermaakt met sportievelingen en minder sportievelingen uit diverse landen!

Goed, het stuk is natuurlijk weer veel te lang geworden, maar als ik nog meer achterwege laat denken jullie dat ik geen fuck beleef (en die impressie is niet waar). Foto’s zijn te vinden op deze link: http://picasaweb.google.nl/chrisseijger10

In ieder geval wens ik iedereen veel plezier met de jaarwisseling, en een goed 2010!

Laagon!

Chris

  • 29 December 2009 - 10:18

    Alexander:

    Klinkt wederom verrekte goed, ook dat de uitdaging je bevalt!

    Verder is hardlopen en borrelen toch een combinatie die je allang beheerst? En is dat de lustrumdas op de foto's?

    Een goede jaarwisseling daar en ben benieuwd naar het volgende verslag.

    Groetjes!

  • 29 December 2009 - 12:46

    Kester Smits:

    Ziet er allemaal leuk uit Chris, snap wederom weinig van je waterverhaal maar goed dat je niet een gebaand pad kiest ;).

    Zet hem op daar en veel plezier met oud&nieuw...

    Groeten Smitsie

  • 29 December 2009 - 15:48

    Leonie & Tijs:

    He Chris!

    leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Lijkt mij (ons?) prachtig om daar met de motor rond te prakken.
    Mooie fotos ook.
    Wij hebben het hier een beetje warm en vliegen straks naar Bolivia. Hebben er erg veel zin in en het lijkt er op dat we ook erg mooie dingen gaan zien.
    We verbazen ons allebei dat er toch ook wel een boel overeenkomsten zijn tussen het de straatbeelden van jou en hier.

    Groetjes van ons en veel plezier!

  • 29 December 2009 - 18:49

    Anne:

    Hey Chris,

    Vind je educatieve verhaal top, van mij mag je best wat minder achterwege laten;)

    Succes met je stage!

    Liefs Anne

  • 30 December 2009 - 09:52

    Staal:

    Heeey Seijger,

    Bon om te lezen dat je je draai al hebt gevonden in Verweggistan, goede verhalen.

    Alleen het Eliaire tintje ontbreekt nog. Daarom stap ik morgen in het vliegtuig jouw kant op. De verwachtng is dat ik 10-12 januari in Vientiane ben om te borrelen. Zal de Lustrumdas meenemen...

    We houden contact!

    MEG Staal

  • 30 December 2009 - 20:32

    Hugo:

    Ha chris, goed om te horen dat je het naar je zin hebt. Als ik iets over de temperatuur lees krijg ik op slag moordneigingen, ik zit op het moment in Cork en heel erg prettig is het buiten niet. Nu begin ik te snappen dat ze hier vorige maand last hadden van floodings. Afijn het leven speelt zich hier vooral binnen af en als je op de juiste plek binnen stapt zijn die ieren een heel warm en vriendelijk volk. De mensen beginnen hier om 11 uur s´ochtends aan hun eerste pint en houden dat tempo vol. We genieten er enorm van, we gaan straks wat internationale mensen ontmoeten dus ik hou het voor gezien. Zal vanuit Amerika niet heel veel van me kunnen laten horen maar hou je haaks en geniet er van.
    Groeten
    Hugo

  • 03 Januari 2010 - 15:38

    Stef:

    Hey Chrissie,

    Zoals als altijd weet je ouwehoeren,bier en buitealnders weer goed te combineren!hahaha. Maar je stage klinkt ook erg interessant hoor! veel plezier, daar!

    Gr Stef

  • 03 Januari 2010 - 21:27

    Confrere:

    en nog de beste wensen!

  • 05 Januari 2010 - 09:58

    Jelmer:

    Ha Chris!

    Gelukkig nieuwjaar! :-)
    Ziet er goed uit daar, volgens mij vermaak je je prima! Ik moet toegeven dat die pop/boer zonder pet best op je lijkt, haha :)

    Veel plezier,

    Jelmer

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Vientiane

Chris

Dit is mijn reisblog.

Actief sinds 18 Nov. 2009
Verslag gelezen: 116
Totaal aantal bezoekers 8690

Voorgaande reizen:

01 September 2012 - 07 December 2012

promotieonderzoek in de baai van San Francisco

26 November 2009 - 08 Juni 2010

Stage in de Democratische Volksrepubliek Laos

Landen bezocht: